delfinal malmöBlurk.
Men hörrni Säg att det blev fel med rösträkningen! 
Eller är det verkligen the ultimata död of the Diva i Schlager Bdsm nu? För hur i hela helvetet kan annars två gladkristna begravningsentreprenörer/lik med lösgaddar som självgoda släpar sig fram på en scen och gnölar Dont let me dooown med ett fejksmil fastklistrat på läppen falla folk på just läppen MER än en solklar liten Perrellistjärna? Varför sandpapprar ni mina ögonbollar med BingoLotta Engbergs gothklänning från helvetet, it burns us, Master!
Jag fattar inte. Och väck mig från denna mardröm som heter Dont let me dooooown. Förlåt mig men... Dumt. Dubbeldumt.
Inte ens Danny levde ju upp till Perrelli ikväll, hans röst darrade, allt var lite för koreograferat, det var typ mörkt på scenen. Jag tror minsann divornas tid är passé bara, punkt slut.
Ingen Love Generation, ingen Marie Serneholt, inte Afro-Dite, ej heller Andreas Lundstedt… Bu.
Däremot: Top cats? Dead by April? Han som jag inte minns namnet på med braxerna som sprack i skrevet?
Men men. Den sista finalen var den bästa, jag är lite lycklig nu ändå va. Låt Dannyboy och divan tävla i olika finaler nästa år bara, okej. Dynazty var ju toppers, värsta pudelvibratot - skitpepp! Hanna Lindblad var asduktig där i discobollbehå, synd bara att låten sög häst. De andra har jag förträngt. Jo Miskowskis låt… är fin men alldeles för deppig, och lite för mycket Kate Bush. Och Engberg och Sjögren?
Why?
Annars gjorde det ont i halsen att höra Helena Bergströms röst sakta gå sönder och försvinna under kvällen. Prettoprylen med kvartetten missade jag i febril panik över glappiga teveantennen som gjorde att bilden hoppade hysteriskt oavbrutet som i ett hysteriskt anfall.
Jaja.
Det gjorde mig ont att se Perrelli sitta där förnedrad i greenroom med ett stelnat leende och se Lotta och Christer glassa förbi. Kändes som någon slags häxbränning eller en bröderna GRYM saga där de onda får ett happy ending och de goda ett stelnat smajl. Fan. Talang är inte att hasa runt på en scen utan en aning om vad du sjunger om och bara leva på gamla meriter. Man måste kämpa lite också, de försökte inte ens. Janteland! Nu kan man ju tycka att de flesta gör det i Mellosammanhang, jovisst men man kan hasa runt på olika sätt. Det finns grader.
Loreen kommer iaf vinna i Globen och det värmer, Danny blir väl tvåa va? Mja ja, det blir bra vilket som, Danny är ju Daaanyyy liksom. Vaddå snott från husmaffian? De snodde ju bara bästa delen (wouwooo) från den där låten och det kan man väl få göra, alla snor ju ändå. Du gör det, hon gör det. Alla. Och det ger sig, jag kommer bara va sur en stund till, sedan är alla bra igen och allt blir fint och jag får genast dåligt samvete för den släng av sleven jag utdelade till stackars Lotta och Christer i början av den här texten. Förlåt. Nu har det varit lite besviket här ett tag, men vi är ju happy här egentligen. Yes yes?
Jag lämnar er för kvällen med en finfin tröstande Grekisk diva från 2006. Anna Vissi med Everything, så bra att man nästan dör lite på henne: