Jag har inte alls följt med den senaste veckan, alltså i Aftonbladet eller bloggar och dylikt, jag vet inte hur det står till med Ranelids ego eller Loreens hals, jag bara gissar, det är vilket som ganska lätt att bara blajja på och det mesta är fulltsändigt ointressant. Det som är kul är ju att se finalen ikväll om inget annat. Bara just de där timmarna va. Två små ynka timmar av hallojs.
Igår fick jag förresten igen uppleva den dära "shit vad blond du är" prylen, ni vet när folk gärna tar i lite extra för att få dig att känna dig som inte bara dum i huvudet utan nästan lite efterblifven. Det där händer ju iofs rätt ofta när man med glad röst säger att man gillar schlagern, och det känns ibland som ett socialt självmord att erkänna sina olika passioner i detta livet. Men men...
Krönikan i dagens tidning blev då som sagt mycket nedkortad under vild stress och ett stycke som liksom inte helt hänger ihop ska egentligen gå såhär:
"Fast jag tycker det ska handla om vem som levererar bäst där och då, alltså på finalen. Vilket i så fall är till Thorsten Flincks fördel ty han är den enda som är riktigt intressant att titta på i tre minuter i sträck, och som kan överraska. Det är något mysko skört över det där numret, låten känns mossa men Flinck är fin i den, och han har fått en slags återupprättelse via Melodifestivalen, hur fint är inte det? En meloditävling som alla älskar att hata där den mest otippade kan gå från trash till röda mattan på ett par ynka minuter.
Det verkar tyvärr vara tvärtom för Ranelid – om han nu ens ställer upp? Och det beror kanske på att han anser sig bringa finkulturen till Melodifestivalen utan att förstå att han är på samma nivå som alla de andra, särskilt sin medsångerska. Alla är clowner, men fina clowner dock. Men det går inte att se ned på, man måste stå bredvid, ifall man vill att folk ska digga. Missförstå mig rätt, jag gillar Björn och hans självförtroende är avundsvärt men hans texter i den här kontexten är varken finare eller starkare än Sean Banans. De sitter alla i samma båt.
Men jag tänker att det kunde bli spännande om Ranelid vann, folk skulle prata om säd och mänsklighetens ev. utdöende i hela Europa över skålar med chips, baklava och dipp. Sug på den.
Yes, so it is."
Ha det!