MALMÖ ARENA Okej. En kärleksförklaring till SVT kommer här. Inte för att ni (eller många andra) kommer läsa detta men shit vilken bra show! Riktigt muy bueno. Och det tyckte min engelska kollega också.
Riktigt bra. Jag satt helt trollbunden iaf från 14.30 tills jag kroknade runt 16.45, då stod Petra Mede och övade på röstningen, lång kväll blir det.
En kort sammanfattning, högst fem ord om varje land. Högst:
Starten:
Lätt olympisk lite sådär OS i Berlin kanske, fast utan fascismen. Pompös. Den gör sitt jobb, man blir ganska pepp och rädd.
Ordningen på länderna har ni sett.
Och ni har redan sett akterna, utom big five, de jag tror kan göra succe där är Tyskland, England och Italien.
Jag vägrar tro att det är en slump att Litauen går ut som nummer två.
Belgien är en stark favvo hos mig nu, men han kommer drunkna i Norge och Tyskland.
Linda Woodruff sketchen var skitbra igen!
Sedan ett hån mot hardcorefansen som står längst fram. Samtidigt läser jag att Turkiet inte ska visa tävlingen pga. Den lesbiska kyssen i Finlands nummer och fler länder pressar på SVT att inte visa den.
SÅ JÄLA BRA att SVT stoppar in ännu en homokyss i mellanakten ist för att lyssna på homofoba idioter. Bra!
Holland: Man tror den vinner fram tills Danmark kommer. Har inte trott på Danmark hittills men lottningen har gjort den gott.
Sverige star Trek Enterprise. Robin sjunger bra men jag förstår inte helt vad de gjort med numret.
Jag önskar mig en glitterkanon i födelsedagspresent.
Om Danmark har bästa lottningen så har England den sämsta ty Bonnie kommer efter Rumäniens Cesar, hela Europa kommer sitta i chock efter den och glömma bort att hon ens är där.
Grekland kommer också illa, vet inte helt varför men nu blir man mest less på den
Måste vara som att komponera ett bra blandband detta ju, skitsvårt.
Någon tutar med en tuta.
Så mellanakterna:
Först kommer Loreen och man tänker oh no hon jojkar igen men det lyfter. Blir riktigt vackert.
Tårar.
En märklig sketch om Sverige i krig med gästspel av bla. Fredrik Reinfeldt, den lämnade mig lite frågande, var som en blandning av solsidan och ICA reklamen.
Euw.
Så en danssketch med plymer av älghorn. Först tänker man Euw men det växer och blir rätt underhållande.
Fast jag förlåter inte stompet, sluta med stomp nu, ni behöver inte stomp, det är bättre utan.
Kul grej med Carola som jag inte vill avslöja.
Återblickssketchen var skitbra också.
Så kommer Saade och försöker vara rolig på ett American way och det funkar inte alls, inte alls alltså.
Sarah Dawn Woodruff Winner Takes it ALL! Säger inget mer.
Tårar.
Saade är tillbaka, gör ett milfskämt till Mede, men usch.
Röstningen börjar med videomapping, ni vet det där som Beyonce gjorde som sedan Perelli gjorde och som nu alla gör. Rätt snyggt.
Sedan gav jag upp.
Men jävlars SVT, jag blev underhållen, folk ska inte gnälla alls men haters kommer ju hata ändå va. Jag är iaf lycklig och kommer leta efter en biljett för allt vad plånboken håller nu.
Danmark vinner. Eller Holland om Anouk tittar in i kameran. Eller Ukraina, Ryssland, Azerbaijan. Kanske Belgien om han blir mer säker. Inte Norge fast jo kanske. Heja Finland som fan!
Jag älskar alla utom möjligtvis Frankrike och Spanien.
Jag har tagit några fula bilder som jag postar senare.
Love